Selvom det var en søndag, så kunne det ikke holde beatdownen tilbage. KNOCKED LOOSE, der blæste alle væk med debut-EP’en “Pop Culture” tilbage i 2014 og som siden er blevet et af de bands i hardcore-scenen, som man skal være nede med for at være ægte tr00, kiggede for første gang forbi Danmark i søndags på KB18 i København. Annonceringen af koncerten var en forløsning efter, at man kunne følge diverse andre annonceringer af KNOCKED LOOSE-koncerter i Europa, og selvom vi op til det sidste krydsede fingre for, at EMMURE også ville kigge forbi – de havde dagen fri og skulle mødes op med KNOCKED LOOSE om mandagen i Sverige – så blev det alligevel en aften, hvor de langt de fleste fik det, de kom efter.

EYES (DK)

Inden vi når til KNOCKED LOOSE står den dog på tre danske bands, der har fået æren af at varme op. Første på scenen er også det nyeste og består af tidligere medlemmer af HEXIS + forsangeren i TELOS (der også har spillet med i HEXIS – flittig fyr!) — de spiller en smadret gang hardcore, som de selv beskriver som “metallic hardcore punk for sad people”, og det er ikke helt off.

eyes på kb18

Det er kun deres andet show, men medlemmernes liveerfaring afslører det ikke, og fra første nummer er forsanger Victor Kaas ude på gulvet for at få gejlet folk op og kørt dem i gear til en tung og pitvenlig aften. KB18’s indretning er som sædvanlig ikke så venlig lydmæssigt, og numrene starter lidt mudret ud. Efterhånden begynder der dog at dukke ting op, som man kan bide fast i og nikke med hovedet til (med armene over kors, som det hører sig til ved et københavnsk hardcoreshow).

Jeg har kun fået hørt lidt til EYES her og der før koncerten – indtil videre har de kun udgivet en EP – men jeg er oprigtigt imponeret over det, jeg hører i aften. Selvom det er fuldkommen umuligt for mig at differentiere mellem de forskellige numre bagefter, så lægger de en god bund for resten af aftenen og har sørget for, at jeg nok skal holde øje med dem i fremtiden.

DTHRNR (DK)

Den danske hardcorescenes mest meme-venlige band er nummer to i aften. Forsanger Neema Rad var inden koncerten ude og hilse på folket (dvs. hovedsageligt yngre piger), mens han flexede en pels-cardigan, ultrakorte shorts og en lilla trøje i et underligt stof, alt sammen købt på ASOS, selvfølgelig – Neema har aldrig set et underligt stykke tøj derinde, som 99% af befolkningen aldrig ville investere i, uden lige at smide det i indkøbskurven 4 tha likes. Nu vandrer han så lidt rundt på scenen, mens resten af bandet kæmper med at få styr på teknikken. En rigtig frontmand, med andre ord!

Efter lidt kyndig hjælp fra hele Danmarks core-producer Chris Kreutzfeldt bliver de dog klar og der lægges ud med nummeret “Dethroner”, som også åbner deres debutplade “South Haven”.

Lyden på KB18 er ikke DTHRNR’s ven i aften, som generelt forbliver lidt mudret hele vejen igennem. Når man stemmer sine guitarer i Drop-beatdown er det også svært at trænge ordentligt igennem, men derfor kunne man godt have ønsket lidt mere distinkt lyd fra instrumenterne end den lydmur, som jeg oplever. Det afholder dog ikke de første par pitninjaer fra at åbne gulvet og svinge lidt med lemmerne til nogle af de tungere breakdowns, som DTHRNR kaster efter os i aften.

Der lukkes selvfølgelig med deres cover af STITCHES’ “Brick In Yo Face”, som de første gang luftede til sidste års Prime Time-fest på Distortion. En banger, men måske også ved at være en gimmick? STITCHES er jo ved at være lidt last year, måske skal de overveje et Lil DTHRNR-cover til deres kommende tour?

dthrnr på kb18

På trods af lydproblemer, så leverer DTHRNR et ganske fint show, som gør det, et godt opvarmningsgig skal. Publikum er ved at være klar til hovednavnet, men før det, så har vi lige et ekstra dansk band, der skal op på scenen.

WOES (DK)

WOES er sidste danske band, der lige skal få energiniveauet hos publikum kørt helt op inden KNOCKED LOOSE, og det må man sige, at de får gjort. Deres liveerfaring og generelle vildskab gør, at de meget hurtigt får sat gang i publikum, men mon ikke de også nyder godt af de to forrige bands indsats?

woes på kb18

Forsanger Nicholas Meents står skarpt i opknappet skjorte (så der er godt udsyn til neck og bryst tats), og bandets æstetik stikker generelt i en anden retning end den blackened hardcore-lyd, som dominerer bandets numre. Stilforvirring eller et friskt pust? You decide, dear readers!

Undervejs er der lidt problemer med teknikken, nærmere bestemt keyboardet — at de vælger at teste det med åbningstonen fra “Final Countdown” starter lidt ufrivilligt morsom fællessang hos publikum. Da de får fikset det, får de dog hurtigt sat gang i tempoet igen, og der går ikke lang tid før, at Nicholas er ude på gulvet og bliver løftet op af de forreste folk. Han bliver i crowdsurfing-niveau et godt stykke tid — god udholdenhed hos både ham og publikum!

Jeg må indrømme, at jeg ikke er så bekendt med WOES’ diskografi og derfor ikke rigtigt kan differentiere mellem numrene, men jeg kan lide, hvad jeg hører. Det er også tydeligt, at de har en del fans ude blandt publikum, og de efterlader et superpositivt indtryk – sidste gang jeg så dem var vist deres debutshow på Underwerket (dengang Andreas fra CABAL og DTHRNR spillede bas, inden han indså, at der var flere damer i at stå med en mikrofon i hånden) og der er helt klart sket noget siden. Og så går der også rygter om, at deres kommende plade, som de er i gang med at skrive i øjeblikket, kommer til at stikke endnu mere ud – kan vi forvente en HUNDREDTH med “Rare”-skiven, folkens??

KNOCKED LOOSE (US)

Så er det fa’me nu. Hvis du har den mindste interesse i crowdkilling og vise pussy ass posers, hvor skabet står, når der skal pittes, så står du helt klar nu til de amerikanske drenge i KNOCKED LOOSE. Energiet er der, og det er tydeligt, at alle er bevidste om, hvad der skal ske nu — en fornuftigt sikkerhedsafstand til området foran scenen bliver dannet uden, at der rigtigt skal siges noget, for her skal gøres plads til pit warriors.

knocked loose på kb18

Hvordan sætlisten præcist forløber går desværre lidt tabt, som koncerten skrider frem, men vi får numre som “The Rain”, “Deadringer”, “Billy No Mates”, “Oblivion’s Peak” — ja, faktisk kommer vi godt rundt om hele deres diskografi, der trods alt heller ikke dækker mere end ét album, én EP og en split med DAMAGED GOODS.

…og ja, selvføøøølgelig er “Counting Worms” også med i aften. Der er efter koncerten nogle kontroverser om, at de danske fans simpelthen af ren entusiasme går i gang med at skråle “I WROTE A SONG ABOUT GETTING BETTER” alt for tidligt i nummeret, men jeg må indrømme, at det var ikke noget, som jeg og to af mine fælles koncertgængere bed mærke i. Måske var det bare pga. spændingen op til, at der skulle bjæffes med, som gjorde os uopmærksomme? Muligvis.

Førnævnte nummer, “The Gospel” og “All My Friends” er de numre, som får den største respons i aften i form af singalongs, men det er sjældent, at der ikke er fuld bevægelse på dansegulvet, og det er tydeligt, at de fleste folk i aften er godt bekendt med bandet. Det giver lige den ekstra energiudløsning, som showet har brug for, og jeg går derfra fuldt tilfreds. KNOCKED LOOSE leverede, hvad de skulle på sådan en søndag aften i København — selvom man selvfølgelig kan gå og forestille sig, hvordan tilføjelsen af EMMURE og at de måske havde spillet en lørdag i stedet havde været, så tror jeg, at alle er enige med mig i den betragtning.

Tusinde tak for lån af billeder til Inskramz aka Michał Urbańczyk – fang ham på Facebook, hvor han jævnligt uploader billeder fra den danske hardcore- og skramz-scene!